Niet digitaal?

Deze column verscheen in Reuma Magazine no. 8 2024
Dagelijks krijg ik vragen over re-integratie en werk. In mijn column in Reuma Magazine beantwoord ik steeds één vraag. Namen verander ik, verder laat ik de vraag zoals deze is gesteld.

Vraag van Wilma

Wilma is casemanager bij een Arbodienst. Ze weet dat ik het leuk vindt om uitdagingen aan te gaan en wil een meneer aanmelden die niet meer terug kan keren in zijn functie. Ze vertelt kort iets over zijn situatie en de organisatie. Zijn functie? Heb ik nog nooit van gehoord en dat maakt het direct al leuk inderdaad. We spreken af dat ik contact met hem ga opnemen en dat Wilma mij de benodigde informatie mailt.
Wel nog een ding. Geert heeft geen mail … is begeleiding wel mogelijk?

Antwoord van Maaike

Ik bel Geert op om elkaar te ontmoeten. Die bevestiging per mail … dat doen we niet. Geert is volledig digibeet. Geen e-mail, geen internet, geen smartphone, geen WhatsApp. Zo vanzelfsprekend, maar nu dus niet. Dit is echt ‘old school’ en vergt een volledig andere aanpak, waarbij ik hem heb verzekerd dat papier, persoonlijk en telefonisch contact net zo effectief kunnen zijn als digitaal, zolang de aanpak maar past. Bij Geert en bij mij.

Zowel Geert als Wilma hadden vragen en twijfels over niet-digitale begeleidingsmogelijkheden. Heb je dat zelf ook?

Tips

Ben je zelf digibeet of twijfel je of begeleiding bij jouw vraag mogelijk is? Deze tips helpen je om zelf stappen te zetten en informatie te vinden:

  • Zoek hulp via vertrouwde personen. Als het lastig is om zelf te regelen, vraag hulp van een familielid of buuf.
  • Informeer naar lokale informatiepunten. Gemeente, bibliotheek en wijkcentrum hebben ook vaak speciale spreekuren en kunnen je doorverwijzen.
  • Noteer je vragen: wat vind je belangrijk en wat wil je weten?
  • Stel je vragen (ook alvast) telefonisch.
  • Vraag om een kennismakingsgesprek. Dan kun je samen kijken wat haalbaar is.

Belangrijkste vraag aan jezelf is of je digitaal wilt worden

Ook al kunnen we elkaar ontmoeten, bellen, post verzenden en beschikken we beiden over een werkboek met opdrachten; Geert beseft dat hij voor veel dingen afhankelijk is en veel mist.

Voor digitalisering krijgt Geert hulp van zijn nichtje. Hij heeft haar smartphone overgenomen en belt me enthousiast. Het eerste WhatsApp berichtje is een avontuur en hij stuurt de gekste emoji’s.
Nu op naar installeren van zijn laptop en de eerste computerlessen in de buurt. We gaan wel door met ons boek … want we nemen kleine stappen.

Deel dit artikel:

Of lees één van deze artikelen:

Afscheid

Afscheid nemen – moeten nemen – van werk is ingrijpend. Of het nu afscheid van je functie, enkele taken, je manier waarop je zaken uitvoerde of je werkgever is, het is en vereist vaak een ingrijpende verandering. En één waar je misschien niet zelf voor hebt gekozen maar waar je – vanwege je gezondheid en klachten die je hebt – toe gedwongen wordt.

Lees verder »

Niet digitaal?

Wilma is casemanager bij een Arbodienst. Ze weet dat ik het leuk vindt om uitdagingen aan te gaan en wil een meneer aanmelden die niet meer terug kan keren in zijn functie. Ze vertelt kort iets over zijn situatie en de organisatie. Wel nog een ding. Geert heeft geen mail … is begeleiding wel mogelijk?

Lees verder »

Incompleet advies

Ivo meldt direct dat hij het niet helemaal eens is met adviezen van de arbeidsdeskundige: “Hoe kan dit? Die man houdt helemaal geen rekening met …” en Ivo beschrijft enkele beperkingen die ik inderdaad niet heb gelezen in het rapport. “Wat nu?”

Lees verder »

Deelschaamte

Dilemma: een feestje, vakantie, fietstocht, familie-uitje of een etentje. Je maakt mooie foto’s en een leuke selfie. Die je enthousiast deelt op insta of facebook. Of … toch maar niet? Is dat herkenbaar? De twijfel? En waar gaat je twijfel dan over?

Lees verder »